Fejléc grafikai elem

Érdekességek, aktualitások

2024.06.20. 13:06

Social media: karrierhez vezető híd, vagy virtuális csapda?

Olvasási idő: 5 perc

A social media platformjai, mint a Facebook, Instagram, LinkedIn, és TikTok, a fiatalok számára elengedhetetlen kommunikációs csatornák. Naponta órákat töltenek online, böngészve a hírfolyamot, követve kedvenc márkáikat és influencereiket. Ez a platform ideális teret biztosít a cégeknek is, hogy bemutassák magukat, értékeiket, és a fiatalok számára vonzó karrierlehetőségeiket.



Social media: karrierhez vezető híd, vagy virtuális csapda?
A közösségi média, mint a karrierhez vezető híd, hatalmas lehetőséget rejt a fiatalok számára szakmai fejlődésük során, ám fontos, hogy felismerjék az esetleges buktatókat is. Az elérhető digitális platformok lehetőséget kínálnak az áhított állás elérésére, szakmai kapcsolatok kiépítésére, sőt, akár a saját szakterületükön való elismertség megszerzésére is. Mindazonáltal nem árt az óvatosság, mert a digitális világ még akkor is rejt veszélyeket, ha a felhasználó elsősorban a munka világában való érvényesülés miatt van jelen a cyber térben.A virtuális világ sok potenciális kockázattal jár, melyek eltéríthetik a fiatalokat kitűzött céljaiktól, és  komoly kihívásokat jelentenek a jövőjük szempontjából.
 
A közösségi média pozitív hatásai többek között:

  • Hálózatépítés: a social media platformjai ideálisak a szakmai kapcsolatok építésére. A fiatalok itt találkozhatnak leendő munkáltatókkal, mentorokkal, és más területen dolgozó szakemberekkel. A közösségi média lehetővé teszi, hogy a felhasználók széles körű professzionális kapcsolatokat építsenek ki, amelyek elérhetik a globális szintet is. Ez a kapcsolati háló segíthet új munkalehetőségek felfedezésében és karrierlehetőségek bővítésében.

  • Márkaépítés: az online közösségi világ kiváló helyszín a személyes márkaépítésre. Itt a felhasználók megoszthatják tehetségüket, tudásukat, elért eredményeiket, és megmutathatják a világnak, hogy mire képesek. Általánosságban elmondható, hogy az egyéni szakmai profil kiemelése és a szakmai tudás megosztása növeli az illető láthatóságát és lehetőségeit a munkaerőpiacon. 

  • Karrierlehetőségek: munkavállalói szempontból egy social média platform nem más, mint az álláslehetőségek alternatív színtere. Azáltal, hogy az álláskeresők akár betekintést nyerhetnek egy általuk követett, szimpatikus munkakört betöltő személy életébe, könnyebben megtalálhatják a személyiségükhöz legjobban illeszkedő állást. Ez nem jelent mást, mint hogy megnő a munkahelyen szerzett személyes tapasztalatok megosztásának lehetősége. Már nem is kell személyesen ismernünk az adott helyen dolgozót, hogy megkérdezzük a véleményét egy munkahelyről, elég, ha a megfelelő platformon (pl. LinkedIn) követjük őt. 

  • Tudásmegosztás: kurzusok, szakmai továbbképzések elérése, tudásmegosztás soha nem volt ilyen egyszerű és könnyen elérhető, mint napjainkban, és ez nem csupán az internetnek, hanem az on-line közösségi tereknek is köszönhető. A digitális világban aktív munkavállalók könnyedén inspirálódhatnak másoktól, új készségeket sajátíthatnak el, és naprakészek maradhatnak a legújabb trendekkel kapcsolatban.
A fent említett lehetőségek pozitív hatásainak maximalizáláshoz figyelmet kell fordítani ezen platformok tudatos és felelősségteljes használatára. Fontos, hogy a fiatalok megőrizzék a kritikus gondolkodásmódjukat, és ne higgyenek el mindent, amit a social media közvetít feléjük. 

Ebből adódóan sajnos számos negatív hatással is szembesülhet a felhasználó, mikor a digitális eszközöket hívja segítségül a karrierépítéshez, melyekre nem árt előre felkészülni. Nézzünk meg néhányat a legfontosabbak közül:

  • Időmenedzsment és a halogatás problémája: A közösségi média könnyen elvonhatja figyelmünket és időnket, ami hátráltathatja a produktív munkavégzést és a karrier előrehaladását. Különösen azon munkavállalók hatékonyságát csökkentheti drasztikusan, akik egyébként is hajlamosak a halogatásra, a nem kívánt feladatok elkerülésére.

  • Hamis önkép és rivalizálás: Facebook, Instagram, LinkedIn Tik-Tok és még sorolhatnám – mindenki csak a pozitív pillanatokat, sikereket osztja meg, a mögötte lévő tartalom, munka, nehézségek és küzdelmek rejtve maradnak. A folytonos pozitív pillanatképek azonban összehasonlításra késztetnek minket másokkal, és néha épp ellentétes, azaz negatív érzéseket váltanak ki belőlünk, ha úgy érezzük, hogy másoknak magasabbra ívelt a karrierje vagy sikeresebb az élete, mint a sajátunk. Ez akár, nem csak a fiatalokban, de mindenkiben önbizalomhiányhoz és depresszióhoz vezethet, melynek hosszú távú hatásai kiszámíthatatlanok.

  • Negatív visszajelzések és kritika (cyberbullying): A digitális világ számos olyan fórumot teremt, ahol minden pillanatban ki vagyunk téve negatív visszajelzéseknek és kritikáknak, és legrosszabb esetben akár cyberbullying jelenségéhez is vezethet, melynek különösen a fiatal 15-25 éves korosztály van kitéve. A digitális bántalmazás sajnos valós fenyegetést jelentő bűncselekmény, mely ellen valódi védelmet csak a tudatos internet felhasználóvá válás jelenthet a fiatalok számára.

  • Személyes adatvédelem és biztonság: A social media platformok működésének egyik alapja személyes adatok gyűjtése és felhasználása a jobb felhasználóélmény biztosítása érdekében. Azonban az erre alapozott célzott hirdetések, tartalmak megjelenítése szűkítik a látókört, és megfelelő táptalajt teremtenek az egyoldalú véleményformáláshoz és a tájékozatlanság kialakulásához. A begyűjtött adatok illetéktelen kezekbe kerülése pedig komoly károkat okozhatnak, veszélyeztethetik a felhasználó biztonságát és hírnevét is.

  • Munkahelyi konfliktusok és következmények: Az online végzett tevékenységek, beleértve a közösségi média használatát is, hatással lehetnek a munkahelyi kapcsolatokra és környezetre. A megosztott információk, fényképek, tartalmak mind részét képezik on-line személyiségünk kialakulásának, melyet akár leendő munkáltatónk vagy meglévő munkatársaink, felettesünk is bármikor láthat. Fontos, hogy ezt figyelembe véve alakítsuk ki ezt az online énképet, mert a meggondolatlan kommentek, viták vagy helytelenül megosztott információk súlyos következményekkel járhatnak a karrierünk szempontjából.
Közösségi média a vállaltok szempontjából, avagy kapocs a fiatal generációk felé?

Fontos megjegyezni, hogy a különböző social media platformok a vállalatok számára nem csupán hirdetési felületként szolgálnak. Figyelembe kell venni, hogy az online térben egy hirdetésen, álláson, egy pillanatképen túl a teljes brand is látható, melyet képesek vagyunk tudatosan formálni, bemutatni és vonzóvá tenni a jövő munkavállalói számára. Azonban a siker titka a hiteles és őszinte kommunikációban rejlik, hiszen a csomagolás nem minden, itt a tartalomra is hamar fény derül, és a fiatalok eléréséhez és megszólításához éppen ez a kulcs. A vállalatoknak meg kell mutatniuk a valós arcukat, értékeiket, és vonzóvá varázsolni a munkahelyi légkört. A fiatalok értékelik a nyitottságot, a transzparenciát és akár a humoros hangnemet is.
A social media hatékony eszköz lehet a fiatalok bevonzásában és tehetségük kibontakoztatásában. A digitális világban való aktív jelenlét, a hiteles kommunikáció és a karriertudatosság növelése révén a cégek kiemelkedhetnek a versenytársak közül, és megtalálhatják a jövő tehetséges munkavállalóit.
Szerző: Dalmáci Nikolett