Külföldi munkavállalók foglalkoztatásának jogi háttere 6. rész: Bejelentési kötelezettségek teljesítése 3. állambeli munkavállalók kapcsán
Olvasási idő: 6 perc
Elérkeztünk a 3. országbeliek foglalkoztatásának jogi aspektusait tárgyaló cikksorozatunk 6., egyben befejező részéhez, melyben a bejelentési kötelezettségek teljesítésére vonatkozó szabályokat ismertetjük.
Harmadik állambeli munkavállalók alkalmazása esetében a foglalkoztatót a NAV felé a biztosítási jogviszony létrejötte érdekében történő bejelentésen kívül további bejelentési kötelezettség terheli súlyos bírság kilátásba helyezése mellett mind a Kormányhivatal, mind az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (továbbiakban: OIF) felé.
Jelen írásban arról adunk rövid összefoglalót, hogy milyen plusz adminisztratív követelményeknek kell megfelelniük a foglalkoztatóknak, amikor harmadik országbeli állampolgárokat alkalmaznak, és milyen változásokra számíthatnak ezen a területen a jogszabályi környezet folyamatos fejlődése nyomán. Írásunkban tárgyaljuk azokat a lépéseket és dokumentációkat, amelyek elengedhetetlenek a szabályos munkaügyi kapcsolatok fenntartásához, és megvilágítjuk azokat a gyakori buktatókat is, amelyekre minden munkaadónak fel kell készülnie.
Bejelentésről kap a munkáltató igazolást, amit a foglalkoztatási jogviszony létesítéséről és megszűnéséről szóló dokumentumokkal együtt a foglalkoztatási jogviszony megszűnését követő 3 évig kötelező megőrizni, ellenőrzés során bemutatni. Ezen felül a tartózkodási engedély másolatát a foglalkoztatás ideje alatt szintén kötelező megőriznie a foglalkoztatónak.
2. Be kell jelentenie a munkáltatónak 5 napon belül az illetékes kormányhivatalhoz a) a munkavállalási engedélyhez kötött foglalkoztatás meghiúsulását, b) a munkavállalási engedélyben meghatározott foglalkoztatás megszűnését, c) a munkavállalási engedélyben meghatározott foglalkoztatás engedélymentessé válását, kivéve, ha az illetékes kormányhivatalnak hivatalból tudomása van erről. Erről a kötelezettségről a már említett Kormányrendelet 14. §-a rendelkezik.
3. A szezonális munkavállalási engedély esetében fentieken túl szintén 5 napon belül köteles a foglalkoztató bejelenteni az illetékes kormányhivatal felé, ha a) az ilyen engedély iránti kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül a foglalkoztatási jogviszony létesítésével, megszűnésével, megszüntetésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség elmulasztása vagy harmadik országbeli engedély nélküli foglalkoztatása miatt pénzügyi szankció megfizetésére kötelezte vagy ilyenre a vonatkozó engedély érvényességének időtartama alatt került sor, b) felszámolási eljárás alatt áll vagy nem folytat gazdasági tevékenységet, vagy c) munkaerő-kölcsönzés esetén a nyilvántartásból a kölcsönbeadó törlésre került.
Idegenrendészeti hatóság felé teljesítendő bejelentések:
A foglalkoztató a vendégmunkás foglalkoztatási feltételeiben beállt változást annak bekövetkeztétől számított 5 napon belül az OIF felé a következő adatok közlésével bejelenti:
- a) a foglalkoztató adatai (név, cím, székhely, telephely, gazdálkodási forma, cégjegyzékszám),
- b) a vendégmunkás természetes személyazonosító adatai,
- c) a vendégmunkás tartózkodásra jogosító engedélyének száma,
- d) az engedélyezett és a megváltozott foglalkozás megnevezése és FEOR száma,
- e) az engedélyezett és a megváltozott magyarországi munkavégzési hely címe.
Az OIF felé kötelező bejelenteni a következőket:
A foglalkoztatás megkezdését:
a) ha a foglalkoztató szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedélyt, a 3. országbeli állampolgár részére kiállított munkavégzésre jogosító tartózkodási engedély átvételét követő 5 napon belül;b) ha a foglalkoztató kérelmezte a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedélyt, azonban a 3. országbeli állampolgár az átvétel időpontját követően – az előzetes megállapodásban kikötött várható munkakezdési időponthoz képest észszerű időn belül – utazik be Magyarországra, a beutazás napját követő 5 napon belül;
c) az előző két pontba nem tartozó esetben a 3. országbeli állampolgár részére kiállított munkavégzésre jogosító tartózkodási engedély átvételét követő 5 napon belül;
d) tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkező 3. országbeli állampolgárok esetén a munkavégzés megkezdését követő 5 napon belül.
A foglalkoztatás meg nem kezdését:
a) foglalkoztató tudomást szerez arról, hogy a 3. országbeli állampolgár nem kezdi meg a munkavégzést a nála, haladéktalanul, de legkésőbb az erről való tudomásszerzést követő 5 napon belül köteles ezt a tényt bejelenteni;b) ha nem utazik be a dolgozó a beadott előzetes megállapodásban megjelölt időhöz képest ésszerű időben, a tervezett munkakezdési időpontot követő 5 napon belül kötelező ezt a tényt bejelenteni;
A munkavégzés megszűnésének tényét: a bejelentés alapjául szolgáló tény vagy körülmény beálltától számított 5 napon belül.
A bejelentéseket az Enter Hungary felületen keresztül, elektronikus úton kell teljesíteni Cégkapus azonosítás mellett.
A vonatkozó rendelkezéseket a 2023. évi XC. törvény 145. § tartalmazza.
Mulasztás következményei:
Az OIF a fenti bejelentési kötelezettség megtételének elmulasztása esetén a foglalkoztatót közrendvédelmi bírsággal sújthatja, mely összege foglalkoztatottanként 1.000.000.- Ft-ig terjedhet.
Ha a foglalkoztató a vendégmunkás ország-elhagyási kötelezettségével kapcsolatos, illetve a vendégmunkás foglalkoztatásának meg nem kezdésére, megszűnésére vonatkozó bejelentési kötelezettségének 1 naptári éven belül általa Magyarországra hozott vendégmunkások létszámának 30%-a esetében nem tesz eleget, a foglalkoztató a bírság kiszabásának időpontjától számított 2 évig a meglévő vendégmunkás állományán túl további vendégmunkást nem alkalmazhat.
A harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatása során a bejelentési kötelezettségek teljesítése különösen összetett és kihívásokkal teli feladat, amely számos jogi és adminisztratív teendőt foglal magában. A munkaadóknak nem csupán a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé kell jelenteniük az alkalmazotti biztosítási jogviszony létrejöttét, hanem a Kormányhivatal és az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (OIF) felé is számos további adatot kell szolgáltatniuk, a súlyos bírságok elkerülése érdekében. A vonatkozó jogszabályok betartása és az adminisztratív kötelezettségek pontos teljesítése elengedhetetlen a jogszerű foglalkoztatás érdekében.
A külföldiek foglalkoztatásának komplexitása, beleértve az engedélyek beszerzését, a határidők betartását és a folyamatosan változó jogszabályi környezethez való alkalmazkodást, jelentős terhet ró a munkaadókra. Ebben a bonyolult folyamatban jelentős segítséget nyújthat egy HR szolgáltató és tanácsadó cég bevonása. A Pannonjobnál szakértő kollégáink átfogó ismeretekkel rendelkeznek a külföldiek foglalkozatásának teljes folyamatáról, a vonatkozó jogszabályokról, és zökkenőmentesen tudják biztosítani, hogy minden adminisztratív és jogi követelmény maradéktalanul teljesüljön. Sok éves tapasztaltunk a garancia arra, hogy kifogásolhatatlan jogi keretek között, átvállalva a teljes ügyintézést és adminisztratív terheket tudjuk biztosítani a partnereink működéséhez elengedhetetlen munkaerőbázist lehetővé téve számukra, hogy a fő üzleti tevékenységükre koncentráljanak.