Fejléc grafikai elem

Érdekességek, aktualitások

2024.08.21. 12:19

HR a digitalizáció sodrásában- 2. rész - Modern technológiák és az Ember szerepe a HR területén – egymást segítő vagy helyettesítő tényezők?

Olvasási idő: 4 perc

Cikksorozatunk bevezető részében áttekintettük az emberierőforrás-menedzsment digitális átalakulását, de a technológiák modernizációja korántsem torpant meg a papírról a digitális térbe való áttérés küszöbén. Napjaink gyorsan fejlődő üzleti szférájában a mesterséges intelligencia (AI) integrálása alapjaiban változtatja meg a digitalizált rendszereink mindegyikét és egyre fontosabb szerepet játszik az emberierőforrás-menedzsment területén.

HR a digitalizáció sodrásában- 2. rész - Modern technológiák és az Ember szerepe a HR területén – egymást segítő vagy helyettesítő tényezők?
Minden olyan munkafolyamatban számíthatunk a megjelenésére, ahol ismétlődő, jól lemodellezhető és ezáltal automatizálható feladatokról beszélünk, ide értve a toborzást, dokumentumkezelést, bérszámfejtést vagy akár a tolmácsoláshoz és a munkavállalói elkötelezettség növeléséhez kapcsolódó feladatokat. Így nem csoda, hogy a humánerőforrás gyakorlatában is jelentősen átalakíthatja a szervezetek munkaerő-gazdálkodását. 

  • AI-t alkalmazó toborzó szoftverek: Az egyik legfontosabb terület, ahol az AI jelentős szerepet játszik, a munkaerő-toborzás. A hagyományos toborzási folyamatokban gyakran előfordul, hogy számtalan mennyiségű önéletrajz kézi szűrésen megy át, ami mindamellett, hogy időigényes, a szubjektív döntések meghozatala is elkerülhetetlen.

    Az AI-alapú eszközök most forradalmasítják ezt a folyamatot azáltal, hogy automatizálják az önéletrajzok átvizsgálását, lehetővé téve a HR-szakemberek számára, hogy idejüket és energiájukat a legképzettebb jelöltekkel való kapcsolatfelvételre összpontosíthassák. Ez nem csak időt takarít meg, hanem segít a legjobb munkaerő hatékony objektív kiválasztásában is. A toborzás automatizálásának lehetőségeit cikksorozatunk következő részben tekintjük át.

  • Chatbotok és virtuális asszisztensek: Az MI alapú chatbotok és virtuális asszisztensek segítenek a gyakori kérdések megválaszolásában és az adminisztratív feladatok automatizálásában. Az AI chatbotokat egyre gyakrabban használják a jelöltek bevonásának fokozására is a toborzási folyamat során. Ezek a chatbotok képesek interakcióba lépni a munkavállalókkal, válaszolni a foglalkoztatással kapcsolatban felmerülő kérdéseikre, interjúkat ütemezni, sőt, még a jelentkezési státuszukról is tájékoztatni őket. Az ilyen racionalizált kommunikáció nemcsak a munkavállalói élményét javítja, hanem a HR személyzetet is jelentősen tehermentesíti, hogy fontosabb feladatokra tudjanak koncentrálni.

  • Új technológiák bevezetése: ma még nagyon futurisztikusan hangzik, de a jövőben a kiterjesztett valóság (AR) és a virtuális valóság (VR) technológiák is helyet kaphatnak a HR folyamatokban, új lehetőségeket teremtve a képzés és a munkavállalói élmény terén. Ezen technológiák segítségével valósághű képzéseket és szimulációkat lehet megvalósítani, élethűnek tűnő környezetben bemutatni a munkafolyamatokat, akár körbevezetni a munkavállalót a gyáregységben, annak fizikális határának átlépése nélkül. Ezek a lehetőségek fontos szerepet játszhatnak például a munkaerő megtartásban különösen a kritikusnak mondható, munkába lépést követő első hónapok során. 
 
A mesterséges intelligencia HR-be történő integrálása nem mentes a kihívásoktól, ideértve az adatvédelemmel, illetve bizonyos HR-szerepkörök esetleges kiszorításával kapcsolatos aggályokat. Ha azonban átgondoltan és etikusan alkalmazzák, a mesterséges intelligencia képes forradalmasítani a HR-gyakorlatokat, hatékonyabbá, objektívebbé és eredményorientáltabbá téve azokat. De mit jelent ez valójában a HR-ben dolgozók számára? Milyen mértékben képes helyettesíteni az AI a HR-ben dolgozók feladatait?

Az emberi tényező fontossága

Az elmúlt évek legjelentősebb digitalizációt érintő változása az MI betörésével, hogy míg kezdetben a digitális eszközök az emberi munkát könnyítő, elősegítő eszközök voltak, addig mára már egyre több olyan lehetőség áll rendelkezésünkre, melyek képesek az emberek által végzett munkafolyamatokat automatizálni, helyettesíteni és akár alkotó munkát is végezni. Ez elsőre joggal hathat ijesztően, de más perspektívából szemlélve a történéseket azt látjuk, hogy számos olyan terület van, melyek az emberi minőségen alapszanak, és amint kivesszük ezt a tényezőt nem működtethetőek tovább. 

Az emberi erőforrás abszolút egy ilyen terület, ahol a monoton, „gépies” munkafolyamatok automatizálásával lehetőséget és időt nyerhetünk az emberi minőség javítására irányuló feladatok elvégzésére. Ezek közé tartozik: 

  • Az emberi kapcsolatok ápolása, mely továbbra is kulcsfontosságú marad, különösen a személyes interakciók és csapatépítés terén és fenntartani a munkahelyi elégedettséget és a dolgozói elkötelezettséget.

  • Döntéshozás emberi tényezői - az érzelmi intelligencia és az emberi döntéshozás szerepe elengedhetetlen a HR-ben, mivel egyetlen technikai eszköz sem tudja helyettesíteni az emberi intuíciót és tapasztalatot. Az érzelmi intelligencia segíti a vezetőket abban, hogy jobb döntéseket hozzanak és hatékonyabban kezeljék a munkavállalókkal kapcsolatos problémákat.

  • Személyes fejlődés és coaching: A munkavállalók fejlesztése és egyéni karrierútjuk támogatása során a személyes interakció és a mentorálás elengedhetetlen. Az MI nem tudja helyettesíteni a személyre szabott tanácsokat és az egyéni figyelmet, amit egy tapasztalt HR szakember nyújt.

  • Etikai és jogi megfelelés kezelése: Az etikai kérdések és a munkaügyi jogszabályok kezelése emberi ítélőképességet és tapasztalatot igényel, különösen, ha egyedi esetekről van szó. Az MI nem képes minden etikai dilemmát és jogi bonyodalmat megfelelően kezelni.

Összességében elmondható, hogy a digitalizáció szerves részét képezi mindennapjainknak és a mesterséges intelligencia is már átlépte a HR kapuit, jelentős hatást gyakorolva annak teljes működésére. Ezek az új technológiák, bár elsőre fenntartásokkal fogadjuk őket, valójában lehetőséget nyújtanak arra, hogy több időt és energiát fordíthassunk az emberi tényezők ápolására és a stratégiai feladataink hatékonyabb elvégzésére. Annak érdekében, hogy lépést tartsunk a változásokkal nyitottan kell fogadnunk a technikai újdonságokat, és képességeink folyamatos fejlesztésével, tanulással és alkalmazkodással továbbra is jelentős sikereket érhetünk el a munka világában.


Szerző: Bakos Alexandra és Mosolygó Andrea