A HUMÁNUS MUNKÁLTATÓ (3/3. rész)
A humánus kifejezés jelentése: emberséges. Ez a kifejezés szervezetek életében olyan bánásmódra, vállalati kultúrára utal, amely az ember érdekeit és jogait helyezi előtérbe.
Cikksorozatunk három részében azokat a lépéseket összegezzük, amelyek az etikai kódexekben említett fontos alapelvek kiegészítéseiként is értelmezhetőek, olyan fókuszpontokat jelölnek, amelyekre ha elég figyelmet fordítunk, humánusabb munkaadóvá válhatunk.
Azt is megvizsgáljuk, hogy ezek az alapelvek miként valósulhatnak meg külföldiek nagyszámú foglalkoztatása esetén, hiszen az ő esetükben is fontos, hogy ezeket az elveket mindig szem előtt tartsuk.
Természetesen a külföldi munkavallók speciális helyzetét tekintve máshova kerül a fókusz, de mindig érdemes figyelembe venni ezeket a tényezőket, ha sikeresen szeretnénk őket integrálni a szervezetbe.
Míg az első két részben a humánus vezetés, a család és magánélet, az egészségmegőrzés, valamint a mentálhigiénia kapott szerepet, harmadik és egyben utolsó részünkben a krízis helyzetek kezelését és a gondoskodó elbocsátás fontosságát hangsúlyozzuk.
KRÍZIS HELYZETEK, AD-HOC KIHÍVÁSOK
Fontos, hogy hirtelen bekövetkező munkaképtelenség, betegség vagy közeli családtag halála esetén is a munkavállalónk mellett tudjunk állni, és megadjuk a megfelelő támogatást. Ezek azok az esetek, amikor a legnagyobb szükség van a munkáltató humánus oldalára. Az ilyen sajnálatos eseményekre kialakított folyamat mellett akár egy hosszabb beszélgetéssel, rugalmas munkaidő biztosításával támogathatjuk dolgozóinkat.
KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA:
A munkaerő-kölcsönzés mindig is igényelt rugalmasságot, de ez a külföldi munkaerő biztosításakor még elengedhetetlenebb. A váratlan betegség miatti munkaképtelenség, halálozás és egyéb komoly személyes válsághelyzetek mellett egyéb specifikus problémák merülhetnek fel gyakori rendszerességgel. Emiatt egy rugalmas rendszer kialakítása szükséges, ami reagál a hirtelen helyzetekre és lehetőséget nyújt az esetek egyéni elbírálására. Súlyos esetben, mint például családon belüli haláleset, segítünk a dolgozóknak a hazautazásban, de természetesen adódnak egészen váratlan helyzetek, előfordult, hogy munkatársaink a külföldi dolgozónkat meglátogató rokonoknak segítettek szállást keresni, de szintén segíteni tudtunk, amikor egy ukrán kismama teljes körű tájékoztatását kellett elvégeznünk az igényelhető támogatásokról.
Az ad-hoc helyzeteken felül a rendszeresen felmerülő feladatok sora pedig még kiegészíthető a teljesség igénye nélkül a következő feladatokkal: határátlépési igazolások kiállítása, előleg biztosítása az érkező munkavállalóknak, a teljes bankszámlanyitási folyamat segítése (az adatgyűjtéstől kezdve a számlazárásig tolmácsot biztosítunk a banki ügyintézéshez, tájékoztatókat fordítunk), kiskorú gyermekek adószámának igénylése, oltási igazolvány igénylése.
GONDOSKODÓ ELBOCSÁTÁS
Az outplacement, vagyis gondoskodó elbocsátás a munkájukat elvesztő dolgozóknak nyújt segítséget. Ezzel a programmal személyre szabott tanácsadás révén nyújthatunk támogatást az álláskeresésben, és segítünk feldolgozni az elbocsátás lelki hatásait azoknak a dolgozóinknak, akiktől sajnos meg kellett válnunk. Az outplacement programok amellett, hogy a humánus munkáltató egyik legfontosabb eszközét jelentik, indirekt módon támogatják a megtartott munkatársak elkötelezettségét és a vállalatról kialakított pozitív kép fenntartását.
KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA:
Egy leépítés mindenképpen megrázó esemény mind a szervezet, mind pedig az egyén számára, a külföldi munkavállalók esetében azonban ez még fokozottabban igaz. A sokkhelyzetben nem meglepően kiemelten fontos az, hogy részletesen tájékoztassuk a dolgozókat a kialakult helyzet okairól, következményeiről és a lehetséges lépésekről. A tájékoztatás mellett egy humánus munkáltató feladata a dolgozók hazautazásának megszervezése is. A munkavállalók hazajutását természetesen nem csak a határig biztosítjuk, hanem gondoskodunk tényleges hazajutásukról. Ezek azok a feladatok, amelyek nem jogszabályi kötelességeink közé tartoznak, hanem szervezeti szinten vallott értékrendünk szerinti eljárásmódok.
A cikksorozatban említett témakörök támpontot adhatnak ahhoz, hogy egy egyre személyesebb, humánusabb munkahelyi környezetet alakítsunk ki dolgozóink számára. Ennek a folyamatnak azonban sosincs vége, hiszen a dolgozóinkkal való támogató viselkedés rendkívül sokrétű és nehezen körüljárható, megnyilvánulhat egyetlen motiváló mondatban, de egészen konkrét munkahelyi programok, intézkedések bevezetésével is. Az újabb és újabb kihívások, ad-hoc helyzetek pedig folyamatosan lehetőséget adnak cégünk számára, hogy tökéletesítse a dolgozókkal való összhangot.