Harvard Business Review Pszichológiasorozat: EMPÁTIA
Könyvajánló
(3 perces olvasási idő)
Az elmúlt időszakban a Pannonjob Kft. munkatársaival közösen egy új szemléletű tárgyalástechnika tréning megalkotásán dolgoztunk. Ennek kapcsán sokat foglalkoztam az empátia, az érzelmi intelligencia témájával. Természetesen ezzel kapcsolatban sok irodalmat is kutattam és dolgoztam fel. Így jutott a kezembe a Harward Business Review Pszichológiasorozat 4. könyvecskéje, amely az Empátia címet viseli és 2018-ban került kiadásra. A könyv nem egy szerző munkája, benne tíz fejezetben a HBR-ben korábban megjelent, a témával foglalkozó tanulmányok, riportok kerültek bemutatásra.
Elolvastam, és noha nem kedvenceim az ilyen módon szerkesztett könyvek, de pozitívan csalódtam. Valamennyi tanulmány érdekes, és különösen élveztem, hogy mindegyik a téma egy más-más szeletével, aspektusával foglalkozik. De miről is olvashat a kedves olvasó, ha a könyvet a kezébe veszi?
Mi is az empátia? Mennyiben különbözik az érzelmi intelligenciától? Mit jelent az empátia hármas tagolása? Hogyan lehet tanulni az empátiát? Ilyen kérdésekkel foglalkozik a téma guruja, Daniel Goleman az első fejezetben. Nekem nem volt rossz felütés. A továbbiakban betekintést kaphatunk az együttérzés, mint vezetői taktika kérdésébe, a figyelmes hallgatás művészetébe, valamint az empátia szerepéről az eredményes értekezletek vezetésében. Az egyik legizgalmasabb fejezetben arról olvashatunk, hogy a hatalom, az egyre magasabb vezetői pozíció hogyan apasztja el az empátiát. Hadd idézzem a számomra legmegdöbbentőbb mondatokat ebből a részből:
„Miként lehetséges, hogy egyesek egy nagyszerű álmot kergetve indulnak el útjukon, hogy utóbb minden mértéket elvesztett önimádóként végezzék? Ezek az emberek eljutnak egy holtpontra, amelyen a hatalmukkal nagylelkűen élő vezetőkből a saját érdekeiket szem előtt tartó önkényurakká vedlenek át.”
És valóban. Küzdenek-e ez ellen, és ha igen, hogyan a ma vállalati vezetői? Vannak-e olyan barátaik, kollégáik, mentoraik, coach-aik, akik figyelmeztetik őket, ha letértek küldetésük igazi útjáról? És vajon meghallják, megértik, elfogadják-e ezeket a figyelmeztetéseket? Elgondolkodtató kérdések.
A könyvben még érintett további témák a következők. Mit jelent az empátiás terméktervezés? Milyen szerepe lehet az empátiának a Facebook felhasználók adatbiztonságában? Mik az empátia határai? És végül az utolsó fejezetben arról is olvashatunk, hogy mire tanította a dalai láma Daniel Golemant az érzelmi intelligenciával kapcsolatban. Igen tanulságos ez a riport.
Bízom abban, hogy ezzel a néhány sorral sikerült felkeltenem többek érdeklődését és kíváncsiságát, hogy néhány órát szánjon erre a rövid, frappáns, ám annál érdekesebb és hasznos könyv elolvasására. Mindenki, aki vállalkozik erre, biztosan tud kivenni belőle néhány olyan gondolatot, ami segítséget jelenthet munkája további folytatásához. Jó olvasást!
Fejes Gábor mestertanár, OE AMK
szervezetfejlesztési tanácsadó
2021. Június