Adni jó
A jótékonykodás története, jelenlegi helyzete és mikéntjei
A jótékonykodás szerencsére évről évre egyre nagyobb szerepet kap a közösségi médiában, a reklámiparban és a vállalatok életében is. Bár az ünnepi időszakban kiváltképp nagy hangsúlyt fektetünk mások megajándékozására, érdemes nem csak a Karácsony közeledtével adományoznunk, hanem az év többi részébe is belecsempésznünk néhány jótettet.
A modern technika eszközeinek segítségével pillanatok alatt tudunk értesülni olyan jó ügyekről, amelyek mellé mindössze pár kattintással letehetjük voksunkat, és anyagi, illetve morális támogatásban részesíthetünk másokat. Hogyan kezdődött a jótékonykodás hagyománya, milyen szerepe van manapság az életünkben, valamint miként vehetjük ki részünket az ajándékozásból mind egyéni és vállalati szinten? Ezeknek a kérdéseknek jártunk utána jelenlegi cikkünkben.
A jótékonykodás története
Talán azt hihetnénk, hogy a filantrópia (emberbarát, a közösség érdekében cselekvő életszemlélet) ősi, főként vallási eredete ellenére a szervezett jótékonykodás a modernkor egyik „találmánya”, pedig nem is tévedhetnénk nagyobbat, ugyanis egyes források szerint már hozzávetőlegesen 4500 évvel ezelőtt is voltak a rászorulókat segítő kezdeményezések. I. e. 2500-ban a héber kultúrában például már egyfajta tized formájában támogatta a társadalom a szegényebb rétegeket. Jó néhány évet előre ugorva az időben említhetjük az első római császárt, Augustust is, aki i.e. 28-ban állami segélyben részesített 200,000 embert. További érdekes évszámot említve az első amerikai adománygyűjtő akciót pedig 1643-ra datálják, és a Harvard Egyetem nevéhez köthető.
Jó néhány évszázaddal később, az 1900-as évek egyik legmeghatározóbb eseménye, az első világháború indított el egy nagy adakozási hullámot. A háború első négy évében csaknem 18,000 jótékonysági szervezet jött létre csak az Egyesült Királyságban, amelyek tevékenységük során főnként katonáknak szánt ételeket, ruhákat és könyveket gyűjtöttek.
A modernkori technológia betörésével a jótékonykodási kampányok hatékonysága tovább nőtt. A negyvenes években Nagy-Britanniában például már a médiában lefolytatott marketing kampányok alkalmazásával szólították fel tömegesen az embereket véradásra plakátok, szórólapok és videók segítségével.
A háborúk, természeti katasztrófák, gazdasági válságok további kezdeményezések szükségességét is előhívták, az ENSZ Közgyűlése 1946-ban létrehozta az ENSZ Gyermekalapját (ahogy ma ismerjük: UNICEF), hogy a II. világháború utáni Európában fagyoskodó, éhező és beteg gyerekeknek, ételt, ruhát és gyógyszert tudjanak szervezett formában eljuttatni.
Napjainkban szerencsére egyre szervezettebb gyakorlata van a rendszeres, vagy épp alkalmankénti adományozásoknak. Nagy márkák és nevek állnak jó ügyek mellé, ezzel biztosítva a szervezeteket nem csupán anyagi, hanem morális támogatásukról is.
Az egyik példakép lehet ebben a tekintetben Bill Gates amerikai üzletember, szoftverfejlesztő, aki 1987 óta szerepel a Forbes magazin világ leggazdagabb embereit felvonultató listáján, és híres filantróp életviteléről. A milliárdos és felesége, Melinda Gates terve ugyanis az, hogy életük végére vagyonuk 95 százalékát jótékony célokra költsék el. Idáig hozzávetőlegesen már 28 milliárd dollárt fordítottak jótékony célokra.
A másik általunk bemutatott példakép a témában Oprah Winfrey műsorvezető, üzletasszony, aki eddig több százmillió dollárt adományozott különböző célokra. Többek között 2007-ben megalapította az Oprah Winfrey Vezetőképző Akadémia névre keresztelt szervezetét Dél-Afrikában, amely kimondottan lányok számára szeretne segítséget nyújtani önmaguk fejlesztésében és a továbbtanulásban.
Hogyan segíthetünk?
A jótékonykodás formáit csak a teljesség igénye nélkül tudjuk felsorolni, hiszen számos módja van.
Mégis igyekeztünk az alábbiakban összegyűjteni a főként szociális szinteket érintő legáltalánosabb formáit:
- Apró segítség a közvetlen környezetünkben. Amennyiben élnek az otthonunk közelében idősek, betegek, akiknek a napi feladatok elvégzése is problémát jelent, lehetőségeinkhez mérten felajánlhatjuk nekik segítségünket a tennivalók intézésében.
- Jó állapotban lévő használati cikkek, játékok, használt ruhák eladományozásával segíthetünk intézményeknek, karitatív szervezeteknek.
- Tudás adományozása. A hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó alapítványok rendszeresen keresnek korrepetálásra önkénteseket, akik akár az otthonuk kényelméből is tevékenykedhetnek.
- Szabadidő adományozása. Másik módja az önkéntes munkának például az olvasás, ugyanis manapság arra is van mód, hogy meseolvasással támogassuk a kórházban fekvő beteg gyerekeket, kis vidámságot csempésszünk a kórtermükbe. Emellett vállalhatunk intézményeknél felújítási munkákat, akár szervezeti szinten is.
- Vásárolhatunk korlátozott munkaképességűek által előállított termékeket, ezzel is segítve munkájukat és támogatva mindennapjaikat.
- Pénzbeli felajánlásainkkal támogathatunk szervezeteket, vagy egészségügyi, szociális intézményeket akár konkrét eszközök megvásárlásában.
- Adónk 1%-ával is segíthetjük a hozzánk közel álló szervezeteket.
- Az adott ünnephez kapcsolódóan szerveznek „cipős doboz” vagy más adományozási akciókat, amelyek során ajándékokat juttathatunk el a gyerekeknek. Ma már on-line formában is „készíthetünk elő” ajándékdobozokat rászorulóknak.
Értékünk az ember!
- A Fejér megyei Gyermekotthon tevékenységével több lakás- és gyermekotthonban biztosít gondozást, illetve ellátást ideiglenesen elhelyezett, vagy a gyámhatóság által nevelésbe vett kiskorúak számára, valamint különleges ellátást tartósan beteg, fogyatékkal élő gyermekek számára.
- A Miskolci Autista Alapítvány 16 éves kortól bentlakásos és napközi-otthonos formában is biztosítja az autista emberek ellátását.
- A Studium Generále Alapítvány tevékenységével esélyegyenlőséget biztosít a felvételi előtt álló tehetséges gyermekeknek ingyenes felkészítésben, ezzel is támogatva továbbtanulásukat.
Miért tartjuk fontosnak a szervezeti szintű jótékonykodást?
Ahogy a szlogenünkben ki is mondjuk: Értékünk az ember!
A Pannonjobnál, az ország egyik vezető HR tanácsadójaként morális kötelességünknek érezzük, hogy kivegyük a részünket az általunk fontosnak tartott ügyek és alapítványok támogatásában.
A fentiek mellett további szempontnak tekintjük, hogy csapatunk tagjai is részesüljenek az jótékonykodás örömében, ezért házon belül is adományozási lehetősséggel kötjük össze a karácsonyi ünnepségünket, ahol a „csúnya” pulcsik mellett, előkerülnek az ünnepi sütemények és adományok is.
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Sikerekben Gazdag Új Évet kíván a Pannonjob csapata!