A DISC alkalmazási lehetőségei
Ahogy a korábbi írásunkból kiderül (https://www.pannonjob.hu/mire-hasznalhatjuk-a-disc-viselkedes-tipologiat), jellemzően mindannyiunkban fellelhető mindegyik típus. Tiszta típus – vagyis csak egyetlen típushoz kapcsolódó viselkedési minta – nagyon kis százalékban fordul elő, sokkal inkább jellemző, hogy két, vagy három típus keveredése jellemzi a viselkedésünket, kommunikációnkat. Ezek a viselkedési minták pedig megfigyelhetők, azonosíthatók, ez teszi a rendszert gyakorlatban is alkalmazhatóvá. Nézzünk néhány alkalmazási területet!
Munkavállalók kiválasztásnál a Thomas DISC magatartás profil elemző rendszer egyik kiváló adottságát használhatjuk ki, mégpedig azt, hogy itt nem csak egyéni és csapatprofilok, de munkaköri profilok is készíthetők.
Az ideális munkaköri profilt a DISC alapján, adott kérdések mentén határozzuk meg, így a kiválasztás egy fontos pontja lehet a munkakör és a jelölt profiljának illeszkedési vizsgálata.
Az interjúhoz fontos adatok a két profil egyezései és eltérései, melyek információt adnak arról, hogy várhatóan mi lesz komfortos terület, és mi jelenthet majd kihívást az új munkatárs számára.
Személyes kedvenc alkalmazási területem a fejlesztés, hiszen mind az egyéni, mind pedig a csapat- és az együttműködés hatékonyságának területein alkalmazható a DISC modell. Az egyik terület az önismeret, a saját egyéni erőforrások, a kommunikáció tudatosítása, hogy rálássunk, hogyan hatunk a másikra vezetőként, csapattagként, ügyfélként. A másik terület pedig az emberismeret, ami segítséget ad a résztvevőknek ahhoz, hogy bővítsék eszköztárukat, a másikkal való kommunikáció és együttműködés területein. A fejlesztés iránya számtalan lehet, pl. általános és vezetői kommunikáció, prezentáció, tárgyalás, konfliktus és stressz, problémamegoldás, csapaton belüli, vagy csapatok közötti együttműködés, stb., ahol a viselkedési típusok jellemzőivel dolgozhatunk – mi szólítja meg, hogyan érdemes neki előadni, mivel győzhető meg, konfliktushelyzetben mi lehet a kapcsolatteremtés leghatékonyabb módja, hogyan közelít egy problémához, hogyan viselkedik csapatban. A kiindulási alap mindegyik esetében azonos, ismerjük a saját stílusunkat, és ismerjük a stílusok jellemzőit. Cél, hogy képesek legyünk felismerni a másik fél stílusát, megtanuljunk a másik nyelvén kommunikálni, ezáltal tehetjük hatékonyabbá a kapcsolatteremtést, az általános és ügyfél-kommunikációt, valamint a csapatmunkát.
Gácsi Anna
Pannonjob