Bizalom a szervezetben
A bizalommal és annak hatásaival (vagy hiányának hatásaival) több kiváló könyv is foglalkozik, nekem egyik kedvencem Patrick Lencioni Kell egy csapat című könyve, melyben a szerző egy modell segítségével mutat rá a csapatok diszfunkcióira, melyek egymással szoros kapcsolódásban vannak, egymásra épülnek, ha valamelyik szinten működési zavart észlelünk, érdemes megvizsgálni megelőző szintek működését is, hiszen könnyen lehet, hogy ott találjuk meg a probléma forrását.
Lencioni modellje szerint a valódi csapatmunka kialakulásának általában az az akadálya, hogy a szervezetek beleesnek abba az öt természetes csapdába, amelyeket a szerző a csapat működési rendellenességeinek nevez. Ezeket gyakran egymástól elszigetelten kezelik, holott egymásra épülnek, és egy egységes modellt alkotnak.
A bizalom hiánya abból fakad, hogy a tagok nem hajlandók sebezhetőnek mutatkozni egymás előtt, nem vállalják fel hibáikat. Ahol hiányzik a bizalom, ott a tagok félni fognak a konfliktusoktól, nem lesznek képesek és hajlandóak őszinte vitákba bocsátkozni, kétértelmű beszélgetések, burkolt célzások lesznek jellemzők. Ha a tagok nem mondhatják el a véleményüket, akkor hiányozni fog az elkötelezettség, és csak ritkán, vagy soha nem fogadják el a végleges döntéseket. Ha a csapat tagjai nem kötelezik el magukat egy akcióterv mellett, vonakodnak számon kérni is egymáson a teljesítményt akadályozó magatartást. Ha elmarad a számonkérés, az táptalajt teremt annak, hogy a tagok az egyéni szükségleteiket a közös cél fölé helyezik, elhanyagolják az eredményeket.
A szervezeti működés hatékonyságának ezért kulcseleme a tagok egymás iránti bizalmának mértéke, hiszen az közvetlen hatással van a kommunikációra, az együttműködésre és a konfliktusok kezelésének minőségére. Egy csapat eredményesége attól függ, hogy vállalnak-e felelősséget a kollégák a saját és a csapattagok munkájáért, elkötelezettek-e kellő mértékben a szervezet céljainak megvalósítása iránt. Ha nincs bizalom, nincs minőségi kommunikáció és együttműködés, így a célzott eredményeket sem lesz képes a csapat teljesíteni, nem beszélve a fenti viselkedés nyomán kialakuló munkahelyi légkör hatásairól.
A bizalom kiépítése a szervezetben ugyanakkor nem könnyű, lerombolni ellenben pillanatok alatt is lehetséges. Meghatározó például, hogy a csapattagok hogyan kezelik azokat a helyzeteket, amikor a bizalom ellen ható viselkedés jelenik meg, például hogyan reagálnak a be nem tartott ígéretekre, megszegett megállapodásokra, ill. mit tesznek azért, hogy a bizalom szintje a csapatban folyamatosan növekedjen.
A bizalom kialakításában és megtartásában a vezetőknek kulcsszerepük van, hiszen ők azok, akik példaként is jelen vannak a szervezetben, fontos ezért, hogy ők maguk hogyan kezelik ezeket a szituációkat, és általában a bizalom kérdését.
A bizalom kultúrájának kialakítása nem rövid távú feladat, minden nap tenni kell érte, hiszen nap mint nap tesztelve van.
Gácsi Anna
Pannonjob Kft.